Ochrana zdraví je naše základní právo, přesto mezi námi žije hodně lidí, kteří si ji nemohou dovolit. Nemají peníze na bydlení ani jídlo. Natož pravidelné zálohy zdravotního pojištění. Jejich fyzická kondice je podlomená pobytem v mrazech a dešti, nedostatečnou výživou i rizikovým způsobem života. Na každém kroku naráží na předsudky a odmítání, proto se k běžným lékařům bojí chodit. Nebo v horším případě jsou z nemocnic odesláni na ulici a neošetřeni.

Právě pro ně existuje v Praze pod vedením Armády Spásy ordinace, kde během dne ošetřuje lidi bez domova praktický lékař, který je přijme i bez dokladů. Na místě je k dispozici sprcha. Zdravotníci jsou tu na ně milí a vstřícní. Přístupné prostředí kromě zdraví obnovuje i jejich důvěru ve zdravotní péči.

Lékaři v ordinaci řeší akutní problémy i chronická onemocnění, ošetřují rány i kožní nemoci a provádí preventivní prohlídky. Lidé v nouzi tu dostanou zdarma základní léky i lékařské posudky. Věci, které jsou pro nás ostatní naprosto samozřejmé. Nejčastěji sem míří staří lidé, kterým sociální pracovníci pomáhají zajistit umístění do domovů pro seniory nebo specializovaných pobytových zařízení.

Činnost ordinace má i celospolečenský přesah. Kromě toho, že bychom měli pomáhat nejohroženějším členům, podchycení zdravotních problémů zmenšuje riziko přenosu infekčních chorob. To, že lidé bez přístřeší mají kde řešit své zdraví, šetří i veřejné peníze. K lékaři se dostanou dřív, než je kvůli akutním potížím přivezou na JIP.

Zájem je velký a ordinace by potřebovala rozšířit pracovní dobu i na večer, aby pomohla nejakutnějším pacientům. Večerní provoz teď funguje jen díky lékařům dobrovolníkům s asistencí Mediků na ulici. Léky a zdravotnický materiál ale něco stojí a tvoří ztrátový náklad rozpočtu. Pokud neseženou peníze, večerní ordinaci budou muset omezit nebo zavřít. Dobrý skutek uhradí cestovné dobrovolníků a pojištěným i nepojištěným lidem bez domova léky, zdravotnický materiál a zajištění návazné péče. Základní právo nás všech.

Podpořte podlomené zdraví lidí bez přístřeší a pomozte zachraňovat lidské životy.